GRØD - MORGEN, MIDDAG & AFTEN

Grødblandingerne, Hvid og Rød Helved, kan helt enkelt koges med vand, og nydes som de er eller med kanelsukker og smør, med frisk og tørret frugt og de nødder du holder mest af - til morgenmad eller som et solidt og langtidsholdbart mellemmåltid.

Rød Helved er en lidt mørk og rustik grød, hvor Hvid Helved er lys og mild. Som ekstra bonus er begge flageblandinger ideelle som ekstra ingrediens i langtidshævede brød. Flagerne giver de færdige brød en dejlig rund smag og mere at tygge på!

Kogevejledning (4-6 portioner):

Rød Helved:
125 g Rød Helved, 750-800 g vand, et nip salt

Hvid Helved:
125 g Hvid Helved, 850-900 g vand, et nip salt

Kog grøden op med den mængde vand der er angivet på posen, lad den simre i 5 min. og tilsæt så f.eks. tørrede frugter (min. 50 g) efter eget ønske.
Fjern grøden fra varmen, pak den ind i et viskestykke og lad den trække i 8-10 min. Herefter er grøden klar (til eventuel videre tilberedning) - og du har sparet på CO2'en :-)

Du kan også sætte din grød i blød natten over, inden du koger den færdig næste dag. Det giver dig en lidt mere "smooth" grød, der samtidig er sundere, og smager af mere!

2 forslag til topping fra
bogen, Perler fra Skærtoft Mølle


Kokos og friske bær:

Rist 25 g kokosmel på en tør pande. Lad det køle af. Del friske bær i mundrette bidder, læg dem på grøden og drys ristet kokosmel over. Dryp med lidt flydende honning eller ahornsirup.

Honning, nødder og blåbær:

Kom 4 spsk. honning på en lille pande og bring den i kog. Vend 100 g hasselnødder i den flydende honning i et par minutter. Hæld nøddeblandingen ud på et stykke bagepapir og lad den køle af. Skil nødderne ad hvis de klistrer for meget sammen.

Servér grøden i varme tallerkener med honningnødderne og 125 g friske blåbær på toppen.

Økologisk basisgrød